Dag 10 en 11

22 november 2012 - Chiang Mai, Thailand

Gisteren om 9 uur op de fiets voor een tochtje van 4 uur door Chaing Mai en omgeving met een engels sprekende thaise gids (Tib). Onze eigen gids Wow ging niet mee. Het was gelukkig nog niet zo warm, maar ja het is nog vroeg. Na 10 minuutjes door de stad richting het platteland. Hij had er een behoorlijk tempo in. We hebben tijdens onze rit in totaal 2 tempels gezien, maar niet van binnen. Want onze gids vertelde dat hij daar niet zoveel meer mee had, omdat hij vond dat als je wat wilde bereiken dat je er voor moest werken. We fietsen langs kleine huisjes waar vroeger mensen woonden die lepra hadden en nu waren het huisjes voor ouderen. Daar was ook een werkplaats voor mensen die vroeger een ongeluk gehad hadden met de stroomkabel en daardoor een stuk van zijn 2 handen kwijt was. De mensen kregen daar 2x per dag eten van een stichting. Deze stichting wordt ondersteund door Novib, ja ons geld komt soms wel goed terecht. Weer verder op de fiets. Gestopt bij een huisje waar de vrouwen bamboestokken vulden met rijst en kokosmelk en dit lieten bakken op kolen en daarna de bast eraf haalden. Dit was dan klaar voor de verkoop. Er zaten 4 vrouwen. Ze begonnen 's morgens om 3 uur en deden er 1500 stuks op een dag. Dit deden ze 3 maanden want dan was dit soort bamboe er. Ze verkochten dit voor 15 bath (40 cent). Stukje verder fietsen en gestopt bij een crematorium, nou ja niet zoals wij gewend zijn. Er was een open plek waar de overledenen opgelegd en in de brand gestoken werden, daarna bleven de resten daar liggen en kon de familie later het as inclusief de botjes weghalen en de rest werd allemaal op een hoop gegooid. Er was ook nog een oven maar die was voor de rijken. Daarna naar de lunch. Toen weer richting hotel gefietst. Vandaar lekker naar de markt met de tuktuk en geshopt, gegeten en Britt en ik een heerlijke voetmassage gehad, terug over de avondmarkt. Weer een goed gevulde dag.

Vandaag mochten we uitslapen. We zijn om 11 uur opgehaald om naar de jungle flight te gaan. Met 2 mini busjes een uurtje gereden tot boven in de bergen. Daar werden we in de teugels gezet om aan de goden overgeleverd te zijn. Wat is dit gaaf om te doen, soms vliegen over een lengte van 300 meter en 50 hoog. In totaal 20 platforms. Zo nu en dan een fotootje schieten natuurlijk. Zo mooi om door het oerwoud te glijden waar niemand ooit is geweest (Ahum). Als laatste hadden we een afdaling van 40 meter hoog naar een waterval. Ik moet wel zeggen dat de 7 kleuren in de broek zaten. Dat is eng om op iemand te moeten vertrouwen die je 40 meter moet laten afdalen. We hebben daarna lekker gegeten. Wat een super leuke ervaring was dit. Na een uurtje met de bus terug even relaxxxxxxxxen. Biertje en effe netsletten ook lekker hoor. Morgen gaat de rest van de groep naar de trekking. Wij doen daar niet aan mee en doen een optioneel programma. Worden om 9 uur opgehaald om richting de olifanten te gaan. Dit doen wij overmorgen nog een keer maar dan weer samen met de rest van de groep, die we dan weer ontmoeten als zij van de trekking komen.
En ja, we zijn alweer op de helft, wat gaat de tijd snel als je het naar je zin hebt.
Trouwens pa van harte gefeliciteerd met je verjaardag.